fbpx

Autoomaniku ABC – Mootoririhmade ja -kettide vahetus

Hammasrihm (või kett, olenevalt komplekteerimisest) on mootori olulisimaid ühenduselemente. See ühendab sisepõlemismootori kahte peamist detaili: nukk- ja väntvõlli.

Paljud teavad, et auto mootoris olev hammasrihm tuleb soovitatud hooldusintervallide tagant välja vahetada, kuid kuidas on juhtimisketiga? Mis vahe on hammasrihmal ja ketil?

Hammasrihm on kvaliteetsest kummist valmistatud hammasrihm; see töötab väljaspool mootorit, kaetud kaitsekattega.

Juhtkett on valmistatud metallist, mis sarnaneb jalgrattaketiga. Juhtkett töötab mootori sees, kuna seda tuleb määrida mootoriõliga.
Paljud aga ei teagi, kas nende autol on rihm või kett. Sellisel juhul tuleb appi pädev auto teenindus.

Millal tuleb hammasrihma vahetada:

Hammasrihmaga seotud osade vahetamise intervalliks on autode tootjatel erinevad läbisõidud, tavaliselt 60.000 – 150.000 km või siis väikeste läbisõitude juures 5 – 7 aastat;
Iseloomulik vile või kloppimine mootoris;
Nukk-ja väntvõlli sünkroniseerimise vead;
Süüte vahelejätmine.

 

Millal tuleb mootoriketi vahetada:

Mootorikett kulumine on igal sõidukil individuaalne. Samas on mootoriketid ka kulukamad vahetada.

Kui mootoriketiga on tekkinud probleem, võib autol minna põlema armatuuris mootorituli. Võid sõidul tähele panna ka detoneerimist (jõnksud, vibratsioon) või kõlisevat häält. Iga väiksemagi kahtluse puhul tasub tuua auto kontrolli.

Halvima stsenaariumi korral võib katkine rihm või kett kiiresti ja täielikult hävitada auto mootori. Selle põhjuseks on tänapäevaste mootorite ehitus. See tähendab seda, et kui klapid avanevad ja sulguvad, liiguvad nad sisse ja välja samas silindriosas nagu kolbide ülemine osa. Ajastus-süsteem tagab, et klapp liigub eest enne, kui kolb üles jõuab. Juhul, kui rihm või kett katkeb, siis klapp ei liigu ning kolvi pea puruneb. Kui see juhtub suurel pöörlemiskiirusel, siis klapp tõmmatakse kinnitusest lahti ning sellest saab kiirelt liikuv relv, mis toob kaasa katastroofilise mootoririke.

Loomulikult on see midagi, mida soovite vältida, kuigi keti vahetus võib olla kulukas. Kulunud rihma või kett vahetamine ei ole odav ega lihtne ülesanne. See võib hõlpsasti maksta kuni 1500 eurot. Teisest küljest on see ikkagi palju odavam kui alternatiiv, milleks on kogu mootorit asendamine purunenud rihma või keti tõttu.

Kui juhtkett on kulunud, asendatakse see tavaliselt komplektina uue pinguti, juhikute ja muude keti ajami mehhanismi osadega. Paljudel autodel on mootorites kaks või isegi kolm keti ja sageli soovitab teie autoremonditöökoda kõik ketid korraga välja vahetada.

Juhtketi asendamise hinnad võivad sõidukimudelist olenevalt varieeruda vahemikus 370–1500 eurot.

Mootoririhmade ja -kettide vahetus tuleb tihti peale inimestele halva üllatusena selle tõttu probleemide vältimiseks juhtketiga peaksite oma mootorit korralikult hooldama ja laskma mootoriõli vahetada soovitatud intervallide järel. Samuti aitab kõrgekvaliteediliste mootoriõlide ja õlifiltrite kasutamine. Õige õlitaseme hoidmine tagab juhtimisahela alati määrimise. Hästi hooldatud mootoris võib ajamikett kesta kuni 400 000 km või isegi kauem.

Mootoririhmade ja -kettide vahetuse juures on äärmiselt tähtis asjatundlikkus ja professionaalsus. Sellel protseduuril on palju spetsiifilisi iseärasusi. Kui nendega ei arvestata, võib tagajärjeks olla tõsine mootoririke.